Vinter på riktigt

Det blev visst vinter nästan överallt. Och rejäla snöfall nästan överallt. Vi har haft uppehåll från igår kväll, men imorgon ska det snöa igen. Igår kväll var vi bjuda på kalas ungefär en timmes bilväg härifrån. Eftersom det varit ymnigt snöfall här i flera dagar och ända fram till igår kväll så laddade vi bilen med varma kläder, dricka och någon macka. Fall i fall vi skulle fastna på vägen. Vi var väl inte så oroliga för att åka i diket eller så, mer för att hamna i en bilkö efter någon annan som gjort så. Vi är ganska försiktiga av oss när vädret är opålitligt, men det är inte alla. Men det gick bra, vi åkte inte i något dike och var istället på ett trevligt kalas. När vi åkte hem igen så såg vi både hare och rådjur på vägen, dock utan att köra på dem. 

Det är ovanligt mycket snö här och det ska fortsätta vara så i åtminstone tio dagar framåt enligt SMHI. Det är enbart minusgrader i sikte framöver.  När det nu är så mycket snö så är det väl bra att det håller sig på minussidan och inte är minus ena dagen och plus nästa. Fågelmaten börjar plötsligt ta slut mycket snabbare. Får fylla på varje dag, vilket jag inte behövde tidigare. Skulle vara roligt att få se en domherre här, men det händer mycket sällan. Har bara hänt ett par-tre gånger sedan vi flyttade hit. 

För övrigt försöker jag ta mig igenom Stranger Things, det verkar vara något som förväntas av en. Jag såg första säsongen av Stranger Things och tyckte att den var riktigt bra. Sedan såg jag säsong två och tyckte att den var OK. När säsong tre kom började jag titta på den, men blev sedan uttråkad och tittade aldrig klart.  Men nu har det kommit först en fjärde säsong och därefter den femte och sista. Det har skrivits om den överallt och jag har känt att jag måste nog titta klart på den. Så jag har tittat klart på tredje säsongen, den blev inte bättre. Har kört igenom fjärde säsongen nu, blev inte bättre. Håller just nu på med femte säsongen och jag är ärligt talat riktigt uttråkad, men jag SKA klara av det. Efter det behöver jag inte fundera mer. Var den bra eller inte? Då vet jag.

Dessutom så slipper jag se den i Netflixappen med frågan Fortsätt titta?

Påminnelse till mig själv: Kom ihåg att du har råghalvor i frysen och att de är så.himla.goda!

 

 

Mörkt igen

Här får vi mer snö hela tiden. Och molnen är tjocka på himlen. Samma mörker som vi hade i december och jag märker vilken enorm skillnad det gjorde med de där soliga dagarna vi hade emellan. Jag mådde så mycket bättre de dagarna och decembermörkret kändes nästan som helt bortglömt. Nu är det tvärtom, mörkt, mörkt och de där ljusa dagarna med blå himmel är borta ur minnet. Obevekligen trillar jag ner i det mörka hålet igen. Visst är det lite ljusare än det var den mörkaste dagen, men det behövs lite mer för att välmående ska komma tillbaka.

Idag när jag var ute med Ville var det inte lika välplogat som igår när vi gick ner till restaurangen. Idag fick jag bitvis pulsa. Och mer snö kom det när vi gick. 

Helt klart är det fler fåglar här nu. De flög precis när jag tog bilden, men de syns ändå som suddiga figurer. Nu gäller det att inte glömma att fylla på. Egentligen är det väl så att när det inte är frost så behöver fåglarna kanske inte så mycket mat, men när det är frost och snö är det inte så lätt för dem att hitta något. Jag gömde även en sorts cylinder gjord av jordnötssmör och andra gottigheter inne i en buske där jag tror att de stora fåglarna inte kan ta sig, men ingen har velat äta av den förrän idag. Idag när jag stod i fönstret såg jag nämligen en fågel sitta där inne för sig själv och äta på cylindern. Bara en fågel, en fågel som fick ett riktigt skrovmål. Så kanske cylindern går åt i alla fall. Har två till så det vore bra om någon vill äta dem.

Maken håller på med räcket i trappan och börjar komma långt nu. Vi har hjälpts åt med att försöka räkna ut avstånd mellan pinnarna i trappan. När du inte är van vid det så är det inte så lätt att fatta att måtten blir annorlunda när de mäter rakt än när du mäter snett.

Jistanes vad vi har fått fundera fram och tillbaka båda två. Sedan när vi kom fram till de rätta måtten så var det egentligen väldigt enklet. Vilket alltid är fallet när du kan något. Som vi brukade säga ”Att göra en baklängeskullerbytta är enkelt…om du kan det.”.

Så här efteråt är det nästan skrattretande hur komplicerat vi gjorde det. 

Men uträkningen är klar och nu ska de snedsågade pinnarna komma på plats. Resten är raka så det borde bli lättare. Finns andra vinklar att räkna ut där, men de kommer fortfarande att bli enklare.

Jippi för framsteg med trappräcke. Bu för vintermörker.

 

Nyåret kom med snö

Efter nyåret har vädret vänt ordentligt, som det ofta gör efter vintersolståndet och sommarsolståndet. Så nu har vi det kallare. -5 till -8 sådar. Ingenting mot längre norröver, men för att vara här är är det lite kallt. Framförallt som det under nästan hela december låg på 6-8 plusgrader. 

Dessutom har snön kommit. Snöat i ett par dagar och det ska tydligen fortsätta.

Nu behöver fåglarna få mat på riktigt

Just nu är det OK, vi har inte haft någon tö så snön är hårt packad på gatorna och trottoarerna vilket gör det relativt enkelt att gå. Så länge vi har minusgrader utan några avbrott med plusgrader så är det här vädret som sagt helt OK.

Ikväll har vi varit ute och ätit tapas med en vän. Jag trodde det skulle vara jobbigt att gå dit, med tanke på all snö som kommit, men det visade sig att det var plogat överallt så jag kom fram mycket tidigare än vad jag hade trott. Det var länge sedan jag åt tapas så det var trevligt att äta det igen. Och även gott. Det är lite tråkigt att man ska begränsas av att bara få sitta i två timmar, vi hade så mycket att prata om att vi hade kunnat sitta där ett tag till.

Min förkylning verkar äntligen släppa förutom att jag fortfarande har lock för höger öra. För andra gången i vinter tappade jag rösten nästan helt och hållet. Var tvungen att dricka om jag ville säga något. Men även rösten är tillbaka nu.

Nu håller vi en tumme att jag får vara frisk så att jag kan ge mig ut i löpspåret igen. 

2026

Och nu var det nytt år. Vi får se vad det här året har i sitt sköte. Jag vet en rolig sak som snart ska hända, men i övrigt vet jag inte så mycket. 

Nyhetsfirandet hos oss var lugnt. Vi hade tre rätter, men inga krångligheter. Chips med löjrom, gräddfil, rödlök och dill till förrätt. Paella med fisk och jätteräkor till huvudrätt (jättegod förresten) och semlekladdkaka med mandelmassa till efterrätt.

Semlekladdkakan var god och passade ju bra till nyår för nu kommer ju alla att börja sälja semlor. Den var lite i sötaste laget, men bakar jag den igen blir det ännu mindre socker. Jag förstår inte varför det ska vara så mycket socker i alla kakor. Det blir liksom olidligt sött. I den här kakan skulle det vara 200 gram mandelmassa, som består av 50 procent socker, och utöver det skulle det vara 2,5 dl socker. Jag valde att sätta bara 1 dl socker i smeten, men kunde haft mindre, blir det någon nästa gång kommer jag att nöja mig med en halv deciliter tror jag. Eller så får det till och med räcka med mandelmassan. Men god i alla fall och med florsocker på och lite vispad grädde så blev det ganska mycket som en semla. 

Själv nyårsskiftet gick riktigt bra. Vi var oroliga för hur det skulle gå för Ville, men det gick bättre än vad vi hade väntat oss. De startade tidigt med smällarna tyvärr och Ville skällde en del och sedan somnade han. När de körde igång ordentligt med smällare fick han leta godis på golvet och när han gjorde det så brydde han sig inte så mycket om smällarna. Det verkar som att han har blivit lite bättre på det där med smällare. Tur är det för i vår stad smälls det massor, mer än vad som är rimligt. Året om. Önskar de kunde få stopp på det. 

Själv lyckades jag åka på en förkylning som bröt ut på nyårsafton och som inte är över ännu. Jag fattar inte hur många förkylningar jag haft den här vintern. Eller är det samma förkylning som aldrig går över?

Nästsista dagen på 2025

Här fortsätter det soliga vädret och jag känner mig redan van vid att det ska vara soligt. Tänk så fort det går att glömma hur mörkt det varit för bara några dagar sedan. Sedan annandag jul har det varit promenaddagar för alla verkar det som. Och varit ”ut och åka med bilen till någon affär”-dagar för alla när de inte är ute och promenerar. SÅ mycket trafik på vägarna och SÅ många människor på våra vanliga promenadturer där det inte brukar vara så många människor. Idag var även jag ute och åkte med bilen och jistanes vilka köer. Men det är bara att ta det lugnt, ingen idé att reta upp sig. När jag kom fram till affären kunde jag konstatera att just den affären varit mångas mål för nästan hela den jättelika parkering var full. Och inne i affären var det trångt så det var som ute på vägen, bara att följa strömmen av vagnar.  

Maken använder sin ledighet till att sätta upp trappräcke i trappan. Det är hans jobb, jag kan inte göra så mycket där, mer än hjälpa till med tänket, och att hålla i saker när det behövs. Ser lite roligt ut just nu, någon slags pelarträdgård i Rom eller nåt, men det kommer att bli jättefint när även själva räckena kommer på plats. Och knopparna ovanpå, för vi ska ha knoppar på stolparna, något jag så gärna velat ha, som alltså nu äntligen ska bli av. 

Min tur att jobba kommer när det är dags att använda penseln. Vi har målat fönsterfoder och karmar med linoljefärg och så även taklisterna. Tanken är att räcket ska ha samma färg. Jag gillar  linoljefärg, men det tar väldigt lång tid för det att torka, framförallt vintertid, så jag fick för mig att jag skulle fuska lite. Tog NCS-koden på min linoljefärg och trodde att det skulle gåt att fixa till den färgen i vanlig snickerifärg. Men så enkelt är det tydligen inte!  Jag fick helt enkelt lära mig något nytt. 

NCS koden är inte ett ”recept” som jag trodde. Det är inte bara att läsa NCS-koden och blanda ihop det som står i den. Den är inte fullt så vetenskapligt som jag inbillat mig, den har också en subjektiv del som handlar om ”känsla” och därför är det inte så att om en färgskapare har en egen NCS-kod så är det inte så enkelt för en annan färgskapare att återskapa den. Summa summarum, min linoljefärgkulör gick inte att återskapa. De hade en som låg väldigt nära och jag köpte en provburk på den kulören, men det visade sig att den var inte tillräckligt nära. Så det blir linoljefärg i alla fall när det är dags. Våran pelletskamin som värmer upp huset nu för tiden släpper upp mycket värme i trappan så kanske färgen torkar lite snabbare än vad den normalt sett gör annars. Ett tag kvar tills det är dags för målningen dock. Men maken har verkligen jobbat på och det går framåt med trappräcket.

Kanske vi faktiskt får oss en ny trappuppgång så småningom.

 

Knappt så jag trodde mina ögon

Idag tog jag och Ville en långpromenad genom staden då jag skulle besöka en konstnärsbutik som hade öppet idag. Och vet ni vad, det var en riktigt härlig promenad av en alldeles specifik orsak.

Solen sken!!

Mer sol idag än i vad som varit i hela december hitintills. Så under den här promenaden bara sög jag i mig ljuset. Har saknat den där blåa himlen och den där solen så mycket nu ett tag. 

Men det var också halt bitvis, såg en kvinna som cyklade omkull. Hon gjorde sig inte mer illa än att hon kunde cykla vidare. Hennes vurpa gjorde dock att jag höll noga koll på asfalten. Det var sådan där halka som inte syns men som finns där ändå.

När jag kom hem så var jag riktigt svettig efter den långa promenaden så jag bestämde mig för att ta ett bad. I badet tog jag med mig ett glas konjak. Jag fick nämligen en flaska badkonjak av maken i julklapp och då var jag tvungen att testa den idag. Konjak blir så god i badet. Låter konjakskupan flyta i vattnet så att konjaken blir varm och smakerna stora. Badkonjak är det bästa och numera står det alltså en flaska av det i mitt badrum.

Så det var ett härligt bad. Och underhållningen var Pride and Prejudice från 1985 som finns på TV 4 Play. Jag tittar nästan alltid på en film eller något annat när jag badar. Plockar in min Ipad och har dessutom en liten högtalare som tål vatten där inne. Som ni märker tar jag mina bad på största allvar. Badar alltid länge, annars är det inte lönt. Älskar mitt badkar. Är så glad att jag hittade det här korta badkaret som får plats i vad som egentligen är en duschyta. 

Bad är livet! Eller i alla fall en viktig del av det.

 

Juldag

Det kom lite snö till under kvällen så idag när det blev nästan ljust så var marken relativt vit. 

Ja, det kan väl inte kallas en massa snö och det är dessutom en plusgrad nu igen så det lär inte ligga kvar så länge till, men i alla fall, det är nästan vitt. Under en dag när det är nästan ljust. 

Julafton blev en lugn dag. Vi hade inte så många saker att äta på vårt julbord. Vi är bara två och vi äter inte kött. Vi brukar äta paella på julafton, men i år hade jag bakat en grönkålspaj med västerbottenost, också den efter ett recept från Tuvessonskan. Med den justeringen att jag körde västerbottenost istället för cheddar som det stod i receptet.

Till den hade vi grönkålssallad där jag snott, eller kanske mera lånat, receptet från Zeina.

Båda de här sakerna var riktigt goda. Och även goda tillsammans. Framförallt salladen tycker jag verkligen att ni ska testa.

De där cheddarbollarna jag gjorde häromdagen var däremot inte lika goda. Jag tror att de också hade varit godare om jag använt västerbottenost istället för cheddar. Sedan stekte jag dem lite för hårt också. Vi har ett antal kvar att äta upp så vi får väl se om de tar sig i smaken eller inte. Just nu känns det däremot inte som att det är något jag kommer att göra igen.

Till detta drack vi julmust från Nyckelbryggerier i Norrbotten. Jag råkade hitta en sådan flaska på ett kondis vi var och åt brunch för ett par veckor sedan. Ser ni den julmusten så köp den, den var verkligen jättegod!

Julafton

Det är ju nästan poetiskt. 

Plusgrader varenda dag och så på julafton plötsligt en minusgrad och snö (lite, men dock).