Nu stålsätter vi oss

Japp, nu är det bara att förbereda sig på några heta dagar. Enligt SMHI ska det se så här ut hos oss de närmaste dagarna.

Inte så kul. Men vi har ju vetat om det ett tag nu så det är ingen överraskning. Det blir nog att sitta mycket inomhus de här dagarna. Vi har ju turen att ha luftvärmepumpar som värmer om vintern, men som också kan kyla på sommaren när vi så vill. Och använder vi dem när det som soligast så kostar det inte heller någonting enligt maken. Eftersom vi har solceller. Så det täcker ju dagarna i alla fall. Natten får vi väl kosta på oss. Det är trist att inte ha fönstret öppet på natten eftersom det känns som att syret tar slut, men vi har det i alla fall tillräckligt svalt. Både maken och jag är tokiga med att ha fönstret öppet om natten året om, men vi är också överens om att i det här fallet är det viktigare att ha det svalt. Vi kyler ner övervåningen ganska långt innan vi går upp dit. Stänger alla dörrar och fönster och sätter igång kylen någon gång på sen eftermiddag. Då är det svalt och bra när vi går upp. Sedan kan vi öppna ett fönster framåt natten när det börjar bli lika svalt ute som inne. De nätter det blir det i alla fall.

Det är värre för hundarna. Inte lätt att förstå varför det inte blir några långpromenader. Men vi pratar bara om några dagar, de överlever de också.

Faktum är att bäckarna i skogen har redan börjat sina. En av våra promenader innehåller tre bäckar där två brukar sina så småningom, men det tredje kan innehålla vatten hela sommaren. Men i år har alla tre redan sinat. Samtidigt! Var en stor förvåning för mig när vi gick där sist. Jag hade vatten med mig till mig själv, men förlitade mig på bäckarna till hundarna. Nu fick de inget. De fick vänta tills vi kom hem.

En annan runda innehåller den stora bäcken. Den har aldrig sinat än så länge, hoppas den aldrig gör det för skulle den göra det så har det hänt något riktigt illa. 

Och apropå den bäcken så var vi där igår. Felix har varit lite skraj att gå ner i vatten, att bli blöt om tassarna, men igår vågade han faktiskt gå ner i bäcken. 

OK, det är väldigt grunt där han står, men han står i alla fall i bäcken. Och han stannade kvar. Han ser ju Ville trava runt i vattnet, men det har inte lockat ner honom tidigare, men igår gjorde det det. Det var väldigt varmt igår och svårt att komma åt att dricka om du inte gick ner i vattnet. När Ville tavade på och gick i det lite djupare vattnet så nöjde sig Felix dock med att stå på en sten.

Det blir inte heller många besök i keramikverkstaden så här års. Vår verkstad har stora fönster som har sol större delen av dagen. Där blir helt enkelt olidligt hett när solen skiner. Så det får vänta. Behöver dessutom lite tid för att få ihop några idéer. Saknar inspiration just nu.

Men vi börjar med att överleva den här värmeböljan!

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *