Japp, så är det. Jag är på tur igen. Inte på någon långväga resa eller så, men på en liten tripp till Malmö. Hade funderingar på att åka till Köpenhamn, men hotellrummen där var så himla dyra och då jag inte hade något direkt ärende eller något speciellt jag ville titta på så tyckte jag att Malmö fick duga. Därifrån är det ju enkelt att ta tåget till Köpenhamn ifall jag så skulle vilja. Maken är ensam med hundarna så det är ett litet test för dem alla tre. Han jobbar i huvudsak hemma när jag är borta, men kan sticka iväg till kontoret någon stund om det skulle behövas.
Jag kom hit i söndags, och hade tur att få mitt rum direkt. Har kostat på mig ett rum med en soffa i. Jag hatar hotellrum där det bara finns en säng och ingenting att sitta i, jag är inte någon sådan som gillar att sitta eller ligga i sängen och titta på TV eller så. Vill ha en soffa eller en fåtölj.
I söndags tog jag en liten promenad på stan också och hörde plötsligt ett konstigt ljud. Först undrade jag om det var människor som dummade sig, men när jag kom närmare så visade det sig att det var hundar. Och inte bara hundar utan taxar. Det var en taxparad som gick genom stan! Har ni hört på maken?

Det var tydligen drygt tvåhundra taxar, med ägare, som gick där. Det var ingen demonstration, även om någon hade ett plakat med texten ”Who let the dogs out”. Utan en parad. Vilken skojig idé! Och vilken tur att jag kom dit precis när de gick där. Ljudet jag hade hört var taxar som skällde på andra taxar helt enkelt.
Dagen jag kom hit fick jag också för mig att gå ner och kolla gymmet i källaren. Kollifruktansvärt varmt vill jag bara säga. I alla fall. Tänkte jag skulle springa lite på löpbandet eftersom jag missade min löprunda hemma. Kan bara säga att jag fattar inte att människor kan stå och springa på de där banden? Inte för att jag inte klarar det utan för att det är så tråkigt att klockorna stannar. Jag springer alltid i skogen hemma. Där finns det alltid något att titta på. Det hjälper inte att ha en bok i öronen för det där löpbandet är SÅ HIMLA TRÅKIGT.
När jag läste väderleksrapporten för mina dagar här så skulle det vara OK varmt, men dessutom molnigt och regnigt. När jag kom hit hade de ändrat på den rapporten och nu skulle det bara vara soligt och varmt. Och det har det varit hitintills. För en gångs skull har jag rätt kläder med mig.
Jag har inget speciellt ärende till Malmö heller. Men ibland behöver jag komma iväg lite och bara få rätt på mina tankar. Vad är på gång i mitt huvud, vad vill jag göra och hur ska jag åstadkomma det? Och lite sånt. En form av ett planeringsmöte med mig själv. Och också gå ut och bara vara.
Igår t.ex. hade jag en parkdag. Jag gick runt i Kungsparken här i flera timmar. Gick och satt får man väl säga. Gick till Fiskehoddorna och köpte mig något att äta. Valde mellan Fish and Chips och Stekt sill med potatismos. Tyvärr valde jag Fish and Chips. Valde det därför det stod att den gjordes med färsk torsk. Tog den med mig tillbaka till Slottsparken och satte mig vid vattnet och käkade.

Det var dessvärre inte speciellt gott. Sill hade definitivt varit godare. Men, men det var mat, som jag brukar säga. Det var i alla fall trevligt att sitta och äta där jag satt.
Och det var trevligt att gå runt i parken, den är stor och det finns många ställen att sätta sig och njuta lite. Hade med mig en bok som tjejen i bokhandeln rekommenderade mig, men kom inte så långt i den. Mest satt jag bara och njöt. Det var verkligen njutbart väder.
Närmast slottet så finns det en trädgård också. Där började det blir riktigt fint. En hel del hade börjat slå ut och betydligt mer var på gång. Till exempel hade de planterat blåregn i ”tunnel”. Så som jag sett nere på kontinenten förut. Det var fint här också.

På vägen till parken och på vägen tillbaka gick jag längsmed gatan med de färgglada husen som är en känd bild för Malmö. Tänkte när jag gick där att de är väldigt fina de där husen, men jag skulle nog inte vilja bo där. Går så mycket folk där och fönsterna är väldigt enkla att se rakt in i om man vill det. Ungefär som att gå runt i Visby där jag ofta tänkte samma sak.

Jag har till och med lyckats äta frukost på riktigt på hotellet. Brukar vara dålig på det. Men förmodligen är det för att jag mest bott på hotell i tjänsten och då måste jag äta frukost tidigare. Har väldigt svårt att äta frukost innan jag vaknat ordentligt. Nu har jag inte gått ner förrän halv tio, så det kanske är mer brunch än frukost egentligen.
Och nu ska jag fundera på vart jag ska gå idag.




