Öppnade just dörren för att släppa in sommaren och göra det möjligt för hundarna att gå ut och in lite som de vill. Framförallt Ville älskar att ligga ute. Tror det är gårdshunden i honom som gör att han vill hålla koll på allt som händer där ute. Så att det inte kommer några bovar eller monster som inte borde vara här. Eller katter för den delen. Eller stora fåglar. Eller något annat som jag inte ens kan komma på. Då såg jag igen min dörrstopp som jag gjorde för ett par somrar sedan. Vi har ett par lite större stenar liggandes på trappan. Förut när vi ville ha dörren ståendes öppen så brukade vi lyfta upp en eller två av de här stenarna och lägga framför dörren.
En dag så blev jag trött på det där och fick en ljus idé och gick till källaren för att genomföra den. Och den idéen var min lilla dörrstopp. Väldigt enkel.
Borrade hål i en bit trä. Trädde i en rundstav. På ovansidan av rundstaven fäste jag en bit trä tvärs över så att den inte kan åka ner genom hålet. På undersidan gjorde jag en liten regel av en annan bit stav.

Så fäste vi den ovanför dörren. Enkelt eftersom vi har ett litet tak där. Och när du vill ha dörren öppen nu för tiden så vrider du på regeln så att rundstaven kan åka ner och stoppa dörren från att åka igen.

Visst är det en ganska bra ljus idé? I all sin enkelhet. Inget finsnickeri. Bara nytta.




