Jag shoppar ganska mycket på nätet nu för tiden. Dels hittar jag ofta mycket saker och ting mycket billigare där och dels så hittar jag sakerna där. Saker som jag inte hittar i butikerna häromkring. Så långt allt gott. Skickar de sakerna med posten är jag ganska nöjd. Då hamnar de på ICA och även om de lagt det på ett ICA där det finns i princip inga parkeringsplatser så brukar jag helt enkelt hämta sakerna på lunchen om det inte är alltför tungt.
Sedan kommer vi till vissa firmor som säljer hundmat. De kör hem sakerna och ställer dem på gården. Och bryr sig inte om någon underskrift. Det är faktiskt hur bra som helst. När jag kommer hem så står maten där. Gillas stort.
Och så har vi då de där andra.
Det här är några av dem. Det står så fint när du köper saken att du får den hemkörd. Och visst om du jobbar helg, eller skift, eller är föräldraledig, arbetslös eller pensionär så fungerar det säkert jättebra. Men om du, som jag, jobbar vanliga kontorstider – vilket jag tror flertalet ändå gör – så är det helt jäkla hopplöst. Först kommer de en gång, utan att förvarna, och då lägger de en lapp i brevlådan. Där står det att de sökt mig för en leverans, men att jag inte varit hemma, och att jag är välkommen att ta kontakt med dem för en ny leverans. Texten på den där lappen är dessutom alltid skriven som att det är mitt eget fel att jag inte var hemma när de kom. Att jag liksom bara vågade strunta i att de kanske, möjligen skulle kunna tänkas komma den här dagen.
Sedan börjar ringandet. Jovisst, de flesta av dem har en webtjänst där du kan välja en ny utkörning. Dagtid. Mellan 9 och 17. Vardagar. Eller så kan jag få åka och hämta paketet själv. Två mil bort. Om jag sätter mig i en lång telefonkö till postnord så kan det hända att jag kan få boka en kvällskörning. I övriga fall får jag ringa och försöka trixa så att de kan säga åtminstone när UNGEFÄR på dagen de kanske kan tänkas komma och se om det är möjligt för mig att jobba hemma. Oavsett så tar det TID och det är alltid långa telefonköer.
Så även om jag verkligen gillar det här med att kunna shoppa var jag vill, när jag vill. Jag önskar bara att de som levererar hade gjort någon egen kundundersökning, Att de var lite mer kundorienterade. Att de också anpassade sig till olika människors arbetstider.
Tills de har gjort det så önskar jag att fler säljare väljer posten som leverantör. Då vet jag i alla fall var paketet tar vägen. Och slipper sitta i telefonkö.
Det där med hemleverans är inte så bra som det låter.
Lämna ett svar