Att bli positivt överraskad

Ibland blir man positivt överraskad. Från oväntat håll.

Vi har en bil som vi köpte ny för tre år sedan. Fem års nybilsgaranti. I den finns det en massa elektronik. Det finns en ”multimediacentral” som har en touchscreen. Via den har du tillgång till GPS, radio, bluetoothuppkoppling till telefon m.m. Väldigt bra egentligen. Framförallt bluetooth gillar jag. Att kunna koppla in telefonen. Gör att det går att ha ett samtal i bilen. Och jag kan lyssna på mina ljudböcker via bilens högtalare. Mycket trevligt.

Den här centralen har krånglat ett tag. Det har liksom inte gått att pricka rätt på skärmen. Ibland fick du trycka ett par centimeter över den knapp du ville trycka på för att få det att fungera. Ibland fungerade det inte alls var du än försökte trycka på skärmen. Och ibland fungerade det faktiskt! Du kunde inte koppla in telefonen via centralen, men det har fortfarande gått att koppla upp bluetooth från telefonen.

Vi visste att vi hade fem års nybilsgaranti och vi visste att bilen skulle på service så i december tog vi en kontakt och bokade tid för service  och fick en tid den 9 januari. När vi lämnade in bilen så påpekade vi den krånglande centralen.

Bilen åkte in på service. Maken fick ett samtal från verkstaden som sa att, jo- det är fel på centralen, ett känt fel dessutom, det kostar 14.000 kr att fixa, men på den utrustningen är det bara tre års garanti och den garantin gick ut igår. Huyndai (som är det bilmärke vi har) brukar vara hårda på garantitiden talar de om för oss. Att vi hade bokat tiden i december gjorde ingen skillnad. Och att vi pratade om en enda dag gjorde inte heller någon skillnad.

Maken gick då in och pratade med en av försäljarna för att peka på dårskapen. Försäljaren höll med och skulle prata med verkstaden. Det gick trögt. Det gick inte att få Huyndai att ändra sig. Med tanke på tiden som gått hade jag nog inte räknat med någon upprättelse. Men, skam den som ger sig! Maken har hållit kontakten med dem och han fick ett samtal häromdagen. Att, nej, Hyundai hade inte ändrat sig, men bilfirman skulle stå för en ny central. Vi har ju köpt bilen där, vi gör vår service där m.m. Trogna kunder helt enkelt.

Så ibland blir man positivt överraskad! Till och med av bilförsäljare. Och det är klart att det är smart av dem också. Chansen att vi köper vår nästa bil hos dem ökar helt klart.  Win-win. Tumme upp till vår bilförsäljare och tumme ner till Huyndai.

Bilen är inne för att få den nya centralen idag så ikväll ska det gå att använda vår GPS igen. Och kunna välja kanal på radion via skärmen. 🙂


 

3 Kommentarer

  1. Klokt tänkt av bilfirman! Så där gäller det att agera om man ska behålla kunder.

    Så till en annan sak, jag har nu bakat surdegsbröd och det blev supergott och saftigt. Jag hade det i form och jäste i kylen över natten. Har tänkt att jag skulle göra surdeg, men tyckt att det var lite för mycket pyssel. Men sen får jag inspiration när jag läser din blogg, tack för det och trevlig helg!

  2. PS. Lagom med håligheter blev det också!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *